Thursday 26 February 2009

åtminstone det


090226, originally uploaded by EGJ.

Jag försöker normalisera mig. Det är inte så lätt. Jag försöker att inte vilja ha dig så tätt intill att jag knappt kan andas – eller snarare: andas dig. Det är ett slags galenskap.
Jag försöker vara lite lagom. Det ger mig nervösa ryckningar, sömnproblem, men för din skull lägger jag band på mig, förbinder mig att sitta för mig själv (åtminstone fem minuter), tänka på något annat (åtminstone fem sekunder), skriva om något annat (åtminstone var femte gång). Men du. Nu.
När du gått. När du gått vill jag smeka din kaffekopp. Fingrarna mot tangentbordet. Migränen som flammar. Det är hopplöst. Eller ska jag stryka det och skriva: jag är full av hopp. Vettskrämd. Någonstans mitt emellan. Jag gör en mental lista vid köksbordet. Allt jag vill göra med dig. T.ex. ha aprikosmarmelad på frukostmackorna. T.ex. äta carbonara när du kommer tillbaks. T.ex. se vårens alla Babelavsnitt. T.ex. åka till det moderna konstmuséet. T.ex. få dig att skratta åtminstone fem gånger om dagen. T.ex. prova alla recept i kokböckerna åtminstone en gång. T.ex. se Pianot. T.ex. läsa The World With Love högt för dig. T.ex. somna med dig varje kväll. T.ex. vakna med dig varje morgon. T.ex. gå på bokmässa, filmfestival, musikfestival. T.ex. höra dig spela, se dig fokuserad, koncentrerad, glödande i solljuset. T.ex. tvätta kläder, dammsuga, diska. T.ex. presentera dig för Hemingway. T.ex. presentera dig för resten av familjen. T.ex. träffa din. T.ex. gå på skogspromenad. T.ex. spendera en hel dag i sängen. T.ex. bara låta dig sova bort halva. T.ex. dricka te i Japan. T.ex. dricka te i England. T.ex. besöka alla länder som börjar på I. T.ex. visa dig Glasgow, Stirling, Edinburgh. T.ex. bli visad dina platser. T.ex. göra dig riktigt lycklig. T.ex. hålla om dig när det är för svårt. T.ex. aldrig ge upp om att lyckas en dag.

T.ex. dricka över tusen sorters te.
T.ex. bli mycket, mycket gamla.

No comments:

Post a Comment