Wednesday 22 April 2009

bryggvatten


bryggvatten, originally uploaded by EGJ.

Allt är blött. Fast det är märkligt torrt ute, och jag sitter och är kissnödig, och jag vill. Jag har alltid önskat mig en rewindknapp. En återhämtningsknapp, med vilket jag menar: en knapp för att hämta åter. Kanske har jag det. Uttalar man wind på rätt sätt blir det vind. På svenska är vind också ett rum. Ord är så fulla av det. Förstår du hur jag menar? De är som minnesfragment som hoppar ur munnen på en. Halvsmälta. Ogenomtänkta. Förträngda. Ibland känns de bara som kräk. Det är äckligt att göra, men man kan inte göra annat, och det känns bättre efteråt.

Men åt dig vill jag bara ge vackra ord, sköna ord, ord som regnbågsfjäll och morgondis och bryggvatten. Du sätter på kaffe, jag låtsas att vi har en bryggare, du sätter på kaffe och bara ljudet gör mig genomskuren av lycka. Förklarad.

Alltsomoftast skrämmer mig morgondiset. Jag tänker: där är två stegar, en på vardera sida. Jag tänker: man kan inte se var himmelen slutar havet börjar. Sånt. Jag gör mig liten i hopp att diserna inte ska se mig. Inte dra med mig. Här sitter jag och knyttrar.

Man kan inte begära mer.
Du är allt jag begär.

No comments:

Post a Comment